Karlštejn a Matterhorn (62 km)

Když už se chcete podívat někam dál, na kole je to kousek i do Českého krasu. Například na Matterhorn. Z Dobříše přes hřeben Brd, třeba cestou přes Voznici, Chouzavou a Kytín. V Chouzavé se napojíte na cyklostezku č. 8131, z Kytína pokračujete po č. 8130. Za Kytínem začíná stoupání. Hřeben přejedete na rozcestí Na Soudném a sjedete do Haloun. Ještě před vjezdem do obce odbočte vlevo, přes potok k restauraci U zrzavého paviána. Pozn. „pavián“ je cyklista, který si navlékl cyklistické kraťasy vložkou ven. Stále z kopce dojedete do Svinař, kolem zámku Třebáňskou cyklostezkou č. 3 až do Zadní Třebáně. Za nádražím je lávka přes Berounku, kudy se dostanete na druhou stranu do Hlásné Třebáně. Odtud po cyklostezce do Karlštejna a dál do Srbska. Silnici lemuje několik bunkrů, které zde tvořily řetězec opevnění před 2.světovou válkou. Pokud máte chuť, lze si v některém z místních podniků dát kávu či zmrzlinu, ceny turistické. Pokračujete proti proudu Berounky až do Srbska. Po silničce se často prohánějí motorkáři, jeďte opatrně. V Srbsku sjedete ze silnice a po břehu po cyklostezce „Po stopách českých králů“ jedete  pod skalami do míst, kde se do Berounky vlévá potok Kozel. Ten přejedete po lávce a pokračujete ještě 300m k lomu Alkazar. V lomu se v 50.letech skladovalo radioaktivní palivo, štoly jsou již zazděné, co bylo za nimi třeba zde. Skála na konci lomu při troše představivosti, když stojíte přesně pod ní, připomíná švýcarský Matterhorn, odtud její jméno.

Až se vykocháte, vyrazte do Karlštejna stejnou cestou přes Srbsko. Na kraji Karlštejna přejedete Berounku a kolem nádraží začnete stoupat po cyklostezce č. 8219. Na vrcholu pokračuje cesta mezi poli do obce Korno. Cedule jsou dost vysoko, aby vtipálci nepřepisovali první písmeno. Z Korna do Litně můžete použít zpočátku dost prudkou zkratku, pěkný singletrek. Pokud už se moc necítíte, tak pokračujte pohodlně po silnici přes Dolní Vlence do Litně. Za náměstím kousek vystoupáte a dál sjíždíte po silnici kolem obory pro dančí a jeleny přes Leč do Skuhrova, kde se napojíte na cyklostezku č. 3, která vede po silnici do Hostomic. Za Podbrdy odbočíte na modrou turistickou doleva ze silnice. Čeká vás několik kilometrů stoupání na hřeben. Zprvu mezi poli, později lesem vystoupáte po Všeradické cestě a cyklostezce č. 308 až na vrchol Stožec. Zde 9 z 10 maminek doporučují přiobléct jednu vrstvu, čeká vás dlouhý sjezd po lesní asfaltce přes Brodce až do Dobříše.

GPX ke stažení (klikněte na odkaz pravou myší a zvolte Uložit odkaz jako…)

Lávka přes Berounku
Řopík v Karlštejně
Silnice do Srbska
Kolem Berounky „Po stopách českých králů“
Lom Alkazar se zazděnou štolou
Lom Alkazar
Matterhorn v Čechách
Matterhorn ve Švýcarsku (foto Gatty pro cntraveler.com)