Valdek, Houpák a Tok (68 km)

Do bývalého vojenského újezdu Jince to z Dobříše není daleko. Trasa je vhodná pro horská a trekingová kola. Existuje řada alternativ, tato nabízí na 68 km pěkných 1075 výškových metrů.

Z náměstí vyražte k rybníku Bzdinka a dále lesem k Bukovské cestě, kolem Památníku padlých partyzánů stále do kopce na Kuchyňské sedlo. Kousek za ním opustíte červenou turistickou cestu a najedete na přímou dřevařskou cestu, vyskládanou kameny. Cesta vede kolem Fabiánovy studánky a po čase se napojíte na silnici z Bukové do Hostomic. Ta vás dovede na hřeben, kde na rozcestí turistických cest Pod Provazcem odbočíte ze silnice na červenou na panelovku na Komorsko. Dále po turistické pojedete na Křižatky. Odtud vede pěkný single-trek sjezd lesem po zelené do Jinců. Projedete obcí na Náměstí 1. máje a odbočíte po silnici směrem na Ohrazenice. Pokud je horko, lze využít přírodní koupaliště hned u cesty. Silnička přes pole a louky s minimem provozu vede až do bývalého vojenského prostoru Jince, který začíná na kraji lesa. V lese pojedete po vojenské asfaltce přes křižovatky Sýkorky a Krejčovka stále spíše do kopce. Až posledních pár kilometrů před Valdekem si užijete sjezd. Po prohlídce zříceniny Valdek pokračujte přes křižovatku Na Hlíně dál do středu vojenského prostoru po staré asfaltce.  Za rybníkem Pod Valdekem odbočte na silničku doprava do kopce. Tou dojedete na křižovatku U Bílého křížku a odtud přes staré vojenské letiště po dlážděné cestě ke starým vojenským bunkrům. Zde vás čeká další stoupání. Bunkry byly postaveny ještě před 2. světovou válkou a sloužily pro zkoušky odolnosti při ostřelování. Na vrcholu bývalé dopadové plochy je bunkr Houpák, místo dalekého výhledu. Místo je oblíbené fimaři, např. Obecná škola. Odtud již jen mírně do kopce a po hřebeni přes Dlouhý kámen, po lesní cestě Dřevěnka k lovecké chatičce U Carvánky. Odtud je to kousek po zelené na nejvyšší vrchol pohoří Brd: Tok 865m n.m. Z Toku se vydejte dolů po staré neznačené cestě přes vřesoviště na východním svahu. Pár traktorů a tanků už tudy projelo, pokud se budete držet na cestě, nevybuchlá munice nehrozí. V období od konce května až po červenec zde fialově kvetou nekonečné vřesové lány. Pod kopcem U Rusínské boudy najedete na Rusínskou cestu, která vás dovede až ke křižovatce Octárna u vodní nádrže Obecnice. Vyjedete z vojenského újezdu a po silnici přes Obecnici, Drahlín, Sádek, Bratkovice, Hluboš, Pičín se vracíte až do Rosovic. Odtud buď dál po silnici do Dobříše, nebo na poslední úsek lesem zpět po staré vojenské cestě kolem Velkého Ždírce na Dobříš po stejné cestě jako na začátku.

V bývalém vojenském újezdu nejsou restaurace ani odpadkové koše. Udržujte přírodu čistou. Nezapomeňte si vzít s sebou vodu a nějakou svačinku.

GPX ke stažení (klikněte na odkaz pravou myší a zvolte Uložit odkaz jako…)