Lurdy (25 km)

Tahle trasa je pro zdatnější. Pokud jezdíte s pubescenty, kterým přijde každá trasa trapná, zkuste je vzít do Lurd. Nemusíte do Francie, poutní místo stejného jména je i v našem kraji. První polovina trati je technicky náročnější, vede po singletrecích kolem říčky Kocáby až do Nového Knína. Zpět se můžete vydat v protisměru, kudy jste přijeli, nebo vyšlápnout kus po silnici a na Dobříš se vrátit přes Královu stolici a Vlašku.

Z Dobříše vyrazíte do Staré Huti, kde najedete na cyklostezku č. 308. Od rybníku Strž pojedete přes pole a později přes les k mostu přes Kocábu u Čtvrtého hamru. Most nepřejedete, ale vyrazíte od něj kolmo do kopce po naučné stezce Karla Čapka. Od mostu vede cesta vzhůru 30 metrů úzkým kaňonem. Zde je první výzva pro mistry cyklisty – kdo zvládne vyjet stoupák bez tlačení? Nahoře na křižovatce odbočte vpravo, stále po Naučné stezce Karla Čapka k bývalému mlýnu Plechhamr (více zde). Je to magické místo, kde stály budovy hamru na obou stranách Kocáby. Dnes řeka již téměř volně protéká podél rozpadlých zdí. Za Plechhamrem začíná divoká soutěska, která nejde na kole projet. Je třeba se vrátit 300m zpět a najet na stezku nad skalami. Ta nabízí krásný sigletrek vysoko po hraně srázu nad Kocábou. Není nouze o výhledy, dole tiše bublá řeka. Pěšina končí prudkým 50m sjezdem, mistři se můžou ukázat. Pokud jste v místě poprvé, doporučuji nejdříve si cestu dolů projít po svých a pak se rozhodnout, zda dáte downhill nebo downwalk. Dole vede cesta k brodu přes Kocábu. Mistři můžou brodit na kolech, ostatním doporučuji dát se po proudu po levém břehu přes louku. Pěšina vede k lávce vzdálené 200m, po které se dá kolo převést suchou nohou. Na konci louky je pár chat a právě k nim vede lávka. Na druhém břehu se můžete setkat s mokrými mistry z brodu. Následuje cesta k chatové osadě Pouště, k ní přes Kocábu vede betonový most. Po kraji osady pojedete mírně do kopce. Kde se cesta začne více zvedat, odbočte doprava zpět k řece. Tady je opět brod, vedle něj je lávka, takže každý může jet cestou, na kterou se cítí. Mistři samozřejmě brodí!

Za říčkou se cesta zvedá do lesa, nezapomeňte v zatáčce odbočit doleva na další singletrack. Cesta lesem vás dovede až na okraj chatové osady Červená. Tady není nouze o trampské symboly, uvidíte totem i dřevěného divočáka. Hned za osadou odbočíte z cesty na další singl, který vede zvolna dolů k řece. U řeky narazíte nejdříve na lavičku se svatým obrázkem. Místu se říká V Lurdech. O 50m dál je hned vedle cesty u řeky jeskyně, to pravé poutní místo. Cesta dál podél Kocáby vede až na kraj Nového Knína. U první chaty je po pravé ruce kousíček od cesty studánka Všech přání. Kdo se z ní napije, pojede zpět do Dobříše jako Sagan. Pokud nechcete dál jet po asfaltu, zde to otočte a stejnou cestou zpět do Dobříše.

A nebo pokračujte kolem chat stále po proudu řeky. Jakmile najedete na asfalt, odbočte vlevo na most přes Kocábu. Silnička Na Hlinech vede do kopce po okraji Nového Knína ke kostelu sv. Františka z Assisi. Zde najedete na hlavní silnici do Mokrovrat a Dobříše. Čeká vás delší rovné stoupání. I tady se můžou ambiciózní cyklisté vytáhnout: nechte je, ať na vás počkají u pumpy na kraji Mokrovrat. Za Mokrovraty odbočte ze silnice doprava k nádraží a dál lesem mírně do kopce, pořád rovně na Královu stolici. Odtud lesem na Kodetku. Pozor, je třeba opatrně po dálničním přivaděči přejet přes most nad D4. Hned za mostem před hájenkou Kodetka odbočte doprava do lesa, kde po rovině dojedete až na Vlašku. Zde je možné dát si zasloužené občerstvení a nebo rovnou pokračovat přes Brodce zpět do Dobříše.

GPX ke stažení (klikněte na odkaz pravou myší a zvolte Uložit odkaz jako…)